Miekkailu harrastuksena

Miekkailua voi harrastaa kilpailumielessä tai sitten vain omaksi ilokseen. Miekkailu on monipuolinen laji ja niinpä sen harjoittelussakin on monta aluetta. Varsinaisen miekkailun lisäksi tarvitaan miekkailuoppitunteja, jalkatöiden tekemistä ja kuntoharjoittelua.

Pelkällä voimalla ei miekkailussa pärjää, vaan tekniikka täytyy olla hallussa. Kuitenkin voimaa tarvitaan varsinkin jaloissa, jotta hyökkäykset olisivat räjähtäviä. Myös kestävyys on avuksi miekkailtaessa useampiakin otteluita. Miekkailua voi myös harrastaa oman kunnon mukaan, eikä harrastus vaadi välttämättä huippukuntoa.

Jalkatyöharjoituksia
Liikkeen lopuksi voi tarkistaa jalan asennon

Jalkatyöt

Jalkatöissä harjoitellaan miekkailun askellusta. Etäisyyden hallinta vastustajaan on miekkailussa hyvin tärkeää, ja jotta tämä olisi mahdollista, täytyy miekkailijan pystyä nopeisiin suunnan vaihdoksiin. Lisäksi askelluksen tulisi olla huomaamatonta vastustajan hämäämiseksi. Jalkojen asennon on oltava oikea, jotta liikkuminen olisi tehokasta eikä rasitusvammoja syntyisi. Liikkumista harjoitellaan yksin, ilman vastustajaa ohjaajan merkkien mukaisesti. Tarkoituksena on tehdä liikkeitä rauhallisesti kiinnittäen erityistä huomiota niiden puhtauteen ja oikeaan asentoon.  Askeltekniikan lisäksi voidaan harjoittaa myös jalkojen voimaa. Jalkatyötä voidaan tehdä myös aseen kanssa, jolloin saadaan mukaan lisää rasittavuutta ja aseen sekä liikkeen koordinaatio paranee. On huomattavaa että aseen kanssa harjoitellessa ihmisten välimatkojen tulee olla isommat kuin ilman asetta. Tämä harjoitus sopii hyvin hieman pitemmälle ehtineiden ohjelmaan.

Usein seurojen harjoituksissa on ohjattu jalkatyö osuus tai sitten jalkatöitä voi tehdä itsenäisesti. Varsinkin alussa tuntuu että miksi näitä oikein tehdään, mutta lajinomainen liikkuminen on  suhteellisen kaukana tutusta kävelystä tai juoksusta, joten sitä joutuu harjoittelemaan aivan kuin pyörällä ajamista.

Myös kokeneet miekkailijat tekevät näitä harjoitteita ajoittain. On tärkeää aina välillä tarkistaa että mukaan ei ole ryöminyt sellaisia tekniikkavirheitä, jotka lisäävät vammautumisriskiä. Varsinkin syöksyllä etujalan päälle kohdistuu koko kehon massa ja tällöin on syytä pitää huoli siitä, että jalka on sellaisessa asennossa, että nilkka ei pääse vääntymään sivulle.

Pariharjoittelua

Pariharjoitukset

Pariharjoittelussa harjoitellaan yleensä väistöjä ja hyökkäyksiä kontrolloidusti. Tarkoituksena on keskittyä liikkeiden oikeaoppiseen suorittamiseen ja saavuttaa tuntuma terän asentoon ja omaan ulottuvuuteen. Välimatkan merkitys selkenee ja terän dialogi aukeaa helpommin kuin varsinaisessa ottelussa. Varsinkin aloitettelijalle väistöjen opettelu alkaa tästä. Vaikka liikkeet ovatkin hallussa, aina välillä on syytä palata ihan perusteisiin. 

Pistoharjoituksia tehdään pistämällä seinällä olevaan pistotyynyyn.

 

Vapaamiekkailu

Miekkailuharjoituksissa otellaan muita miekkailijoita vastaan. Treeneissä miekkaillaan usein 5 tai 15 piston otteluita tai sitten pisteet voidaan kokonaan jättää laskematta. Harjoituksissa saattaa olla myös erilaisia teemoja, kuten sellainen, että toinen johtaa useammalla pisteellä ja toisen on yritettävä ottaa kiinni piste-ero tai sovitaan, että pistosta käteen saa ylimääräisen pisteen. Yksi variantti tästä on sopia osuma-alueet vaikkapa tyyliin että osuma käteen, rintaan, jalkaan ja maskiin. Kun miekkailijat ottelevat keskenään sen pituisia otteluita kuin haluavat tai eivät kenties laske pisteitä lainkaan, kutsutaan miekkailua vapaamiekkailuksi. Silloin voittoja ei lasketa. Vapaamiekkailussa voivat miekkailijat keskittyä harjoittelemaan haluamiaan asioita.

 

Kuntomiekkailu

Kaikki eivät ole kiinnostuneita  kilpailemisesta, eikä seura pakota ketään kilpailemaan. Laji sopii myös erinomaiseksi kuntoilulajiksi. Sykemittarin mukaan tunnissa kuluu energiaa samaan tahtiin kuin lenkillä, ja aerobinen kunto kasvaa kohisten. Temmon vaihtelut ja suunnan vaihdot tarjoavat hyvää harjoitusta lihaksille ja syöksyjen jalkoihin kohdistamat iskut auttavat osteoporoosin torjunnassa. Sosiaalinen puoli hoituu hyvin rennossa seurassa miekkaillessa ja liikunnan tarve hoituu siinä sivussa kuin salaa. Kaiken kaikkiaan miekkailu käy mainiosta kuntoilusta, jossa tarvitaan hyvää lajitekniikkaa, kuntoa, keskittymiskykyä ja taktista ajattelua sekä näiden komponenttien yhdistämistä.